نهاد رهبری
 
EnAr ورود 0

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران:

پویایی علمی، ارتقادهنده یک کشور است

دکتر ابرهیم متقی بیان داشت: اندیشه‌ی محوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، علمی و در ادامه گام اول تفکر راهبردی ایشان در ارتباط با علم بوده است. اگر ما ارتقا فضای علمی نداشتیم، کجا می‌توانستیم رشد تکنولوژی برسیم. کجا می‌توانستیم برای کشور بازدارندگی ایجاد کنیم.

دکتر ابراهیم متقی، رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در آئین افتتاحیه حامیم 3 دانشگاه هرمزگان و علوم پزشکی هرمزگان گفت: انرژی جوان‌ها، انگارها و ذهنیتشان مبتنی بر ساختن یک آینده است. آینده‌ای که یک زیرساخت اجتماعی دارد و کم کم در ذهن معنا پیدا کرده و توانسته انعکاسی خارجی داشته باشد. واقعیت این است که دانشگاه یک محیط فیلترینگ انسان جدا شده از جامعه با خود جامعه است و در این محیط معنا و هویت پیدا می‌کند. دانشگاه یک نقطه‌ی عطفه در زندگی همه شما و خود من از زمانی‌که وارد آن شدم، است. در کلام مقام معظم رهبری همواره مرزبندی دیدید. همیشه حق و باطل را دیدید که ایشان مرزبندی کردند. وقتی‌که صحبت از علم و دانش می‌شود ایشان این موضوع را توجه داشته‌اند که ما هیچ‌گاه در برابر علم قرار نداریم.

وی در ادامه گفت: این اندیشه مقام معظم رهبری با اندیشه‌هایی که در فضای فلسفی سیاسی وجود دارد خیلی مشابه است. مثلاً شما در نظر بگیرید یک نظریه‌پرداز فرانسوی زمان انقلاب که مدتی هم به ایران سفر کرد به‌نام میشل فوکو، کتاب‌های بسیار بنیادین در رابطه با انقلاب اسلامی نوشت. بحثی که فوکو دارد این است که هر حکومتی اگر تصمیماتش و سیاست‌هایش علمی باشد این نظام سیاسی بقا و ادامه دارد. اگر علمی نباشد حکومت تبدیل به سلطه می‌شود و سلطه شکننده است. تفکر رهبر انقلاب بر روی همین قالب و همین محتواست. باید نگاه اداره کشور و اداره جهان، نگاه ارتقاء حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور نگاه علمی باشد. چرا که علم پویایی ایجاد می‌کند و این پویایی ارتقادهنده یک کشور است.

وی بیان داشت: اندیشه‌ی محوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، علم است. اما در ادامه گام اول تفکر راهبردی ایشان در ارتباط با علم بوده است. اگر ما ارتقا فضای علمی نداشتیم، کجا می‌توانستیم رشد تکنولوژی برسیم. کجا می‌توانستیم برای کشور بازدارندگی ایجاد کنیم. اتفاقا مشکل آنجاست که علوم انسانی و سیاسی در کشور نتوانند با مجموعه‌های علمی علوم تجربی و ریاضی متوازن باشند و برای کشور بازدارندگی ایجاد کنند.

دکتر متقی با اشاره به سخن رهبری «العلم سلطان» ادامه داد: این جمله یعنی این‌که برادر من! بدانید ارتقاء یک کشور بدون شکل‌بندی‌های علمی و دانش‌محور حاصل نمی‌شود. نکته دومی که ایشان تأکید بسیار دارند بحث مربوط به جوانان است. اهمیت این مساله از آنجاست که ذهن جوانان آماده فراگیری علم است. علم و عالم اگر در خدمت حکومت قرار گرفت، حکومت ارتقا پیدا می‌کند.

رئیس دانشکده حقوق دانشکده تهران تصریح کرد: بنابراین نکته اولیه و اساسی که وجود دارد آن است که دانشگاه محیط علم است، علم یک امر انتزاعی نیست. علم باید به شهروندان و نظام سیاسی، به شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف هم تولید ثروت کند و هم تولید قدرت. اگر آن‌چیزی که دیدید، تولید ثروت و قدرت برای شما و کشور نکرد، بدانید که آن علم یک چالشی دارد و باید چالشش را برطرف کنید.

وی افزود: نکته بعدی این‌که هر موضوع علمی مبتنی بر یک قالب سوددهی است. باید محاسبه کنید برای نوع نقشی که می‌آفرینید. اگر محاسبه نباشد، هیچ چیزی نمی‌تواند بقا داشته باشد. ما یکی از نشانه‌های قدرت را تداوم یک مساله می‌دانیم. اگر علم دارای بازدهی نباشد، بقا هم ندارد؛ در نتیجه دچار فرسایش می‌شود.

دکتر متقی در پایان ضمن بیان اینکه در فضای موجود دانشگاه مرکز جهان است، گفت: عرصه‌های علمی امروز تحول و گسترش زیادی پیدا کرده است. علم در عین حالی که معطوف به تجزیه است و تخصصی می‌شود، یک ویژگی باید داشته باشد؛ این که شاخه‌های مختلف آن همگرا شوند و با سایر حوزه‌های آموزشی و راهبردی پیوند پیدا کنند.

2   2
بازدید امروز: 12    بازدید کل: 575
captcha